Of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland. Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start.
Let op! Deze mail kan in uw spambox terecht komen.
Deze opleiding zit helaas al vol. Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer er toch nog een plekje vrij komt.
Let op! Deze mail kan in uw spambox terecht komen.
Duur
100 uur
Kosten v.a. € 2395
Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.
Catering
Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.
Cognitieve Gedragstherapie (CGT) is als evidence-based behandelmethode niet meer weg te denken uit de huidige praktijk van professionals in de geestelijke gezondheidszorg. Ben jij een psycholoog, orthopedagoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog of psychiater (in opleiding) en wil je cognitief gedragstherapeut worden? Of wil je meer kennis vergaren op het gebied van cognitief gedragstherapeutische behandelingen bij kinderen en jeugdigen? Dan is deze Basisopleiding CGT Kind & Jeugd een aanrader!
In deze basisopleiding leer je de emotionele en gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. Hierbij spelen evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Protocollaire behandelmethodieken en richtlijnen zijn de basis voor het maatwerk in het behandeltraject met de cliënt. De opleiding besteedt specifieke aandacht aan de toepassing van (verklarende) cognitief gedragstherapeutische diagnostiek, en cognitief gedragstherapeutische technieken en interventies bij kinderen en jeugdigen. Ook is er aandacht voor de therapeutische relatie en toepassing van motiverende (gespreks)technieken.
De basisopleiding cognitieve gedragstherapie Kind & Jeugd bestaat uit 100 contacturen, opgebouwd uit een inleidend deel (35 uur) en een verdiepend deel (65 uur). Deze zijn verdeeld over 15 cursusdagen van 6,5 uur (excl. lunchpauze) en 1 bijeenkomst van 2,5 uur. De startbijeenkomst en de eerste vijf cursusdagen vormen een inleidend deel van de opleiding, vanaf de zesde cursusdag vindt er meer verdieping plaats in kennis en vaardigheden. Er wordt uitgegaan van ca. 350 werkuren. Dit betreft zowel het bestuderen van literatuur als het uitvoeren van praktijkopdrachten en oefeningen buiten de cursusdagen.
Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:
Het algemene doel van de Basisopleiding CGT Kind & Jeugd is dat jij als professional opgeleid wordt in de methodiek van de CGT. Je bekwaamt je in het geven van CGT aan cliënten in de (geestelijke) gezondheidszorg, speciale onderwijssettingen en jeugdhulpverlening. In deze opleiding is specifiek aandacht voor de toepassing van cognitieve gedragstherapieën bij kinderen en jeugdigen, en jongvolwassenen. Daarbij komt ook aan de orde hoe belangrijke anderen in de omgeving of de bredere context (bijvoorbeeld school) van kind, jongere of jongvolwassene in het behandelproces kunnen worden betrokken.
Na afronding van deze opleiding ben je in staat om diverse cognitieve gedragstherapieën uit te voeren, bij lichte tot matig-ernstige problematiek. Er is specifieke aandacht voor angststoornissen, trauma gerelateerde problematiek, stemmingsstoornissen en impulscontrole- en gedragsproblemen. Daarnaast is er ook aandacht voor begeleiding van het gezin en bredere systeem, en ontwikkelingen binnen de CGT in de zgn. derde generatie therapieën. Om de registratie van cognitief gedragstherapeut VGCt te behalen moeten behandelingen onder supervisie van een gedragstherapeut te worden uitgevoerd.
Er worden leerdoelen nagestreefd in het verwerven van kennis, vaardigheden en het zich eigen maken van de therapeutische attitude (houding). Hiermee sluit de basisopleiding goed aan op het leertraject van de VGCt, waarin ook de persoonlijke ontwikkeling een belangrijke rol heeft. Persoonlijke leerdoelen (o.b.v. van onderstaande algemene leerdoelen) worden opgesteld in de eerste bijeenkomst, en geëvalueerd in bijeenkomst 1, 5 en 15.
Leerdoelen op gebied van kennis
Aan het eind van de opleiding:
Leerdoelen op het gebied van vaardigheden;
Aan het eind van de opleiding:
Leerdoelen op gebied van de therapeutische attitude
Aan het eind van de opleiding:
Deze opleiding is bedoeld voor:
Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:
Dit is een Basisopleiding VGCt. Wil je je registreren bij de VGCt? Kijk dan op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject en bijbehorende voorwaarden: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeut/
VLogo
Deze Basisopleiding is een veelvoorkomende opleiding die gebruikt wordt bij het wegwerken van deficiënties voor VLogo. Dit betreft een totale studiebelasting van 450 uur = 16 ECTS welke kan worden ingezet op onderdelen 4, 6, 7 en 10. De verdeling van de punten vindt pas plaats bij de daadwerkelijke beoordeling door VLogo. Als Forta Opleidingen kunnen wij op voorhand geen informatie geven over deze verdeling.
Onderdelen die in het cursustraject steeds terugkeren zijn:
Het accent op oefening en praktijkervaring (thuiswerk) maakt dat je niet alleen kennis vergaart maar ook juist worden aangemoedigd deze kennis toe te passen, te oefenen en zo doende eigen te maken in je eigen werkveld. Om die reden en ter verdere bevordering van leren wordt er ook veel met eigen casuïstiek gewerkt en geoefend in rollenspelen. Tenslotte wordt ook aandacht besteed aan de therapeutische houding en het opbouwen van de werkrelatie en de commitment bij de cliënt. Hierin sluit Forta Opleidingen aan bij het competentiegericht opleiden, zoals ook wordt onderschreven in de registratieroute van de VGCt. Door deze pragmatische opzet leer je dan ook zelfstandig behandelingen volgens het model van de CGT op te zetten, en uit te voeren in nauwe samenwerking met cliënten en hun gezinssysteem.
Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten, casuïstiek en een mini N=1.
Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.
Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:
De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start:
Daarnaast wordt gewerkt met digitale bijlagen die voor de start van de opleiding beschikbaar worden gesteld.
In deze basisopleiding leer je de emotionele en gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. Hierbij spelen evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Protocollaire behandelmethodieken en richtlijnen zijn de basis voor het maatwerk in het behandeltraject met de cliënt. De opleiding besteedt specifieke aandacht aan de toepassing van (verklarende) cognitief gedragstherapeutische diagnostiek, en cognitief gedragstherapeutische technieken en interventies bij kinderen en jeugdigen. Ook is er aandacht voor de therapeutische relatie en toepassing van motiverende (gespreks)technieken.
De basisopleiding cognitieve gedragstherapie Kind & Jeugd bestaat uit 100 contacturen, opgebouwd uit een inleidend deel (35 uur) en een verdiepend deel (65 uur). Deze zijn verdeeld over 15 cursusdagen van 6,5 uur (excl. lunchpauze) en 1 bijeenkomst van 2,5 uur. De startbijeenkomst en de eerste vijf cursusdagen vormen een inleidend deel van de opleiding, vanaf de zesde cursusdag vindt er meer verdieping plaats in kennis en vaardigheden. Er wordt uitgegaan van ca. 350 werkuren. Dit betreft zowel het bestuderen van literatuur als het uitvoeren van praktijkopdrachten en oefeningen buiten de cursusdagen.
Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:
Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.