Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Supervisorencursus VGCt

Delen via:

Duur

24 uur

Kosten v.a. € 1150

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Met het volgen van de supervisorenopleiding doe je kennis en vaardigheden op om supervisie te geven aan cognitief gedragstherapeuten in opleiding (cgt’ers i.o.).  Supervisie is in de opleiding tot cgt’er een verplicht onderdeel en het volgen van deze opleiding is een voorwaarde voor de registratie als supervisor VGCt. Als supervisor VGCt speel je een belangrijke rol in het opleiden van cgt’ers. Je fungeert als poortwachter voor de vereniging en helpt cgt’ers i.o. om met zelfvertrouwen kwalitatief goede Cognitieve Gedragstherapie (CGT) aan cliënten te geven.  In deze opleiding staan we onder andere stil bij supervisie geven vanuit een positieve instreek.

Inhoud

Inhoud

In 4 bijeenkomsten staan de volgende zaken centraal:

  1. Verbeteren van het professionele functioneren van de supervisant.
  2.  Toezicht houden op het kwaliteitsniveau van de CGT die supervisant aan cliënten biedt. 
  3. Fungeren als poortwachter voor de professie waartoe de supervisant toegang zoekt.

De supervisorenopleiding VGCt is opgezet conform de eisen van het Opleidingsreglement van de VGCt en neemt de definitie van supervisie van Bernard & Goodyear (2014) als uitgangspunt. In de opleiding komen de competenties zoals omschreven in het competentieprofiel Supervisor VGCt ruimschoots aan de orde. Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:

  • Supervisiemodellen.
  • Modellen van de professionele ontwikkeling van therapeuten.
  • Onderwijskundige aspecten van het opleiden van volwassenen in beroepsonderwijs.
  • Positie van supervisie in opleidingstrajecten.
  • Randvoorwaarden voor supervisie.
  • Contractfase, waaronder het bepalen van de leerdoelen.
  • Methodieken in supervisie.
  • Hanteren werkrelatie.
  • Toetsen en beoordelen in supervisie.
  • Juridische aspecten, beroepsethische kwesties.
  • Culturele diversiteit.
  • Evaluatie en afronding van supervisie.
  • Supervisie en N=1-begeleiding.
  • Supervisie en de VGCt, verslaglegging.
  • Supervisie en wetenschap: gebruiken van werkzaam gebleken procedures, opbouw en ontwikkeling van theorie, gebruiken van up-to-date inzichten uit de experimentele psychopathologie.
Leerdoelen

Leerdoelen

In de opleiding komen de competenties zoals omschreven in het competentieprofiel Supervisor VGCt ruimschoots aan de orde. Voor de ordening van de competenties wordt het CanMEDS-model als uitgangspunt gebruikt. Daarin worden 7 competentiegebieden onderscheiden.

Na afloop van de opleiding heb je de volgende competenties:

Competentiegebied 1: superviseren

  1. Draag je het belang van opleiden tot cgt’er uit en begeleid je de supervisant in het leren uitvoeren van de CGT.
  2. Stel je met de supervisant leerdoelen vast.
  3. Organiseer je de supervisie adequaat.
  4. Geef je op constructieve wijze feedback op het functioneren en het leerproces van de supervisant.
  5. Geef je een heldere evaluatie en beoordeling tegen de achtergrond van het ‘competentieprofiel cognitief gedragstherapeut’.
    Competentiegebied 2: communicatie
  6. Stem je goed af op de behoeften van de supervisant en maak je constructieve afspraken met de supervisant.
  7. Bouw je een constructieve werkrelatie op met de supervisant.
  8. In geval van meningsverschil of conflict met de supervisant zoek je naar een passende oplossing en stel je de supervisant op de hoogte van een eventuele klachtenprocedure en beroepsmogelijkheden.
    Competentiegebied 3: samenwerking
  9. Werk je effectief samen.
    Competentiegebied 4: kennis en wetenschap
  10. Ben je op de hoogte van de didactische principes van competentiegericht opleiden.
    Competentiegebied 5: maatschappelijk handelen
  11. Handel je op grond van wettelijke regelgeving en opleidingsbeleid.
  12. Functioneer je als poortwachter van je professie.
    Competentiegebied 6: organisatie
  13. Ken je jouw vanuit de VGCt geformuleerde taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden evenals die van de supervisant.
  14. Organiseer je je eigen werk zodanig dat er voldoende tijd en ruimte is voor superviseren en zorg je voor voldoende continuïteit van de supervisie.
    Competentiegebied 7: professionaliteit
  15. Vertoon je adequaat persoonlijk en interpersoonlijk gedrag.
  16. Reflecteer je systematisch op je eigen manier van opleiden.
Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

Deze opleiding is alleen bedoeld voor BIG-geregistreerde cgt’ers die supervisor willen worden en supervisoren die hun kennis en vaardigheden willen verdiepen. De cgt’er kan met de supervisorenopleiding starten als hij of zij minimaal 2 jaar als cgt’er is geregistreerd.

Let op: Als je al geregistreerd bent als supervisor ontvang je nascholingspunten voor het volgen van de scholing.

Deze opleiding telt niet voor herregistratie als cognitief gedragstherapeut VGCt. Deze groep ontvangt geen nascholingspunten na het volgen van de opleiding; voor hen geldt het als vooropleidingseis voor het supervisorschap VGCt.

Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:


  • Je bent minimaal 2 jaar geregistreerd als cognitief gedragstherapeut (VGCt).
  • Je hebt een BIG-registratie als gz-psycholoog, arts, klinisch psycholoog, klinisch neuropsycholoog, psychotherapeut, verpleegkundig specialist ggz, psychiater en/of orthopedagoog-generalist.
  • Je bent minimaal 8 uur per week werkzaam in een van bovenstaande functies in de psychotherapeutische behandeling van cliënten/cliëntsystemen.

Informatie om je te registreren als supervisor bij de VGCt kun je hier vinden.

Werkwijze

Werkwijze

In de opleiding ga je ervaring en handelen afwisselen met observatie, reflectie en integratie van theorieën. Je gaat het geleerde toepassen in de praktijk en bouwt daarbij steeds weer op de ervaringen en acties die je daarbij opdoet. Je wordt tijdens de hele opleiding begeleid door 2 docenten die allebei supervisor zijn. 

De leercyclus bestaat uit:

  • Reflecteren op je eigen ervaringen met het ontvangen van supervisie in het verleden.
  • Verbinden van die ervaringen met modellen van supervisie uit de literatuur.
  • Plannen van het geven van supervisie.
  • Opnemen en observeren van oefensessies met supervisie.
  • Reflecteren en het geven en ontvangen van feedback.
  • Discussiëren met mededeelnemers over dilemma’s en problemen.
  •  Elkaar superviseren over het geven van supervisie.

In het opleidingtraject ga je steeds met deze onderdelen aan de slag:

  • Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
  • Interactieve bespreking van de leerstof en discussie.
  • Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
  • Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek (volwassenen, jongeren en kinderen).
Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek.

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de opleiding worden ingehaald in een andere opleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

 

Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt naar het oordeel van de docent de competenties voor goed supervisorschap verworven.
Literatuur

Literatuur

De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start: 


  • Bannink, F. (2012). Positieve supervisie en intervisie. Hogrefe Uitgevers. ISBN 9789079729685.
  • Beunderman, R., Colijn, S., Geertjes, L. & Maas, F. van der (2016). Theorie en praktijk van supervisie in de ggz. De Tijdstroom. ISBN 9789058983077.
  • Corrie, S., Lane, D.A., (2015). CBT Supervision. SAGA Publications Ltd. ISBN 9781446266397. (Te bestellen bij Amazon).
Accreditatie
Startdatum: 06-10-2025
in Utrecht
529917 - FGzPt
Categorie
Punten
477236 - VGCt
Categorie
Punten

Inhoud

In 4 bijeenkomsten staan de volgende zaken centraal:

  1. Verbeteren van het professionele functioneren van de supervisant.
  2.  Toezicht houden op het kwaliteitsniveau van de CGT die supervisant aan cliënten biedt. 
  3. Fungeren als poortwachter voor de professie waartoe de supervisant toegang zoekt.

De supervisorenopleiding VGCt is opgezet conform de eisen van het Opleidingsreglement van de VGCt en neemt de definitie van supervisie van Bernard & Goodyear (2014) als uitgangspunt. In de opleiding komen de competenties zoals omschreven in het competentieprofiel Supervisor VGCt ruimschoots aan de orde. Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:

  • Supervisiemodellen.
  • Modellen van de professionele ontwikkeling van therapeuten.
  • Onderwijskundige aspecten van het opleiden van volwassenen in beroepsonderwijs.
  • Positie van supervisie in opleidingstrajecten.
  • Randvoorwaarden voor supervisie.
  • Contractfase, waaronder het bepalen van de leerdoelen.
  • Methodieken in supervisie.
  • Hanteren werkrelatie.
  • Toetsen en beoordelen in supervisie.
  • Juridische aspecten, beroepsethische kwesties.
  • Culturele diversiteit.
  • Evaluatie en afronding van supervisie.
  • Supervisie en N=1-begeleiding.
  • Supervisie en de VGCt, verslaglegging.
  • Supervisie en wetenschap: gebruiken van werkzaam gebleken procedures, opbouw en ontwikkeling van theorie, gebruiken van up-to-date inzichten uit de experimentele psychopathologie.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen