Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Maarten Tulp

Klinisch psycholoog, Supervisor VGCt

Biografie

Mijn naam is Maarten Tulp. Na mijn psychologiestudie aan de universiteit in Leiden (1984) ben ik blijven doorgroeien tot lid en supervisor van de VGCt en opgeleid tot klinisch psycholoog (BIG). Sinds 2018 ben ik docent bij Forta-Opleidingen nadat ik bij mijn verhuizing naar Den Bosch in gesprek raakte met Jorim bij het kraampje van Forta-opleidingen op het VGCT congres. Zeer bevlogen toonde hij zijn interesse voor nieuwe docenten wat mij nieuwsgierig maakte. Toen later ook nog bleek dat de locatie ‘s-Hertogenbosch nog een lege plek op de landkaart was bij het cursusaanbod van Forta werd deze samenwerking voor mij zeer aantrekkelijk. Reeds 20 jaren doceer ik mijn eigen vak cognitieve gedragstherapie: met workshops bij de VGCt en als docent binnen de GZ-opleidingen in Nijmegen en Utrecht voordat ik bij Forta-opleidingen startte. Als docent kan ik overbrengen de kennis en ervaring die ik in mijn loopbaan heb opgebouwd. Veel belang hecht ik aan het kunnen onderbouwen van de interventie-keuze vanuit functie- en betekenis analyses bij de client. Het maatwerk in lesgeven zie ik voor iedere student afzonderlijk. Altijd ben ik met de vraag bezig wat deze student nodig heeft om competenties uit te breiden en soms ook op het persoonlijke vlak. Mijn lessen kenmerken zich door veel onderling rollenspel en oefenen met een trainingsacteur om bij wijze van spreken een echte client voor je te hebben. Ook verlaten de deelnemers soms het leslokaal of de ZOOM-locatie om technieken zoals exposure in groepjes te oefenen in multipele context. Ter voorbereiding op veel voorkomende valkuilen in behandeling van bepaalde stoornissen bouw ik deze al in zodat later de beginnende therapeut niet gelijk schrikt. Feedback van mij kan scherp zijn maar heeft altijd de intentie om de ander te laten groeien. In mijn werk als docent wil ik net zoals in de rol van therapeut zoeken naar voortdurend verbetering gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.