Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Cognitief Gedragstherapeutisch Werken bij stemmen horen

Delen via:

Duur

12 uur

Kosten v.a. € 595

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Je bent cognitief gedragstherapeutisch werker (cgw’er) en werkt met mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA), waaronder psychose. Dan weet je dat de behandeling met Cognitieve Gedragstherapie bij psychose (CGTp), de standaardzorg, veelal complex  is en vaak multidisciplinair gebeurt.
In deze tweedaagse training leer je over de algemene rationale en het proces van CGTp,
en vervolgens over de inzet van deelbehandelingen en technieken bij ‘stemmen horen’. Daarnaast besteedt de training ruim aandacht aan de samenwerking tussen cgw’er en cognitief gedragstherapeut (cgt’er). Door gezamenlijk te behandelen wordt CGTp efficiënter en kunnen er meer mensen behandeld worden. 

Inhoud

Inhoud

De zorgstandaard Psychose (2017) stelt dat CGT de standaardzorg is voor cliënten met psychose, alsook voor hun comorbiditeit (denk aan posttraumatische stressstoornis (PTSS), depressie, angststoornissen, verslaving). Helaas hebben onderzoeken laten zien dat veel mensen met psychoseklachten geen CGTp-behandeling krijgen, terwijl iedereen die volgens de zorgstandaard wel aangeboden dient te krijgen. 

De training richt zich op de inzet van de cgw’er in de behandeling van de meest voorkomende psychosesymptomen. Een goede samenwerking en afstemming tussen de cgt’er en de cgw’er is hierbij essentieel. Je krijgt daarom tijdens de training zogenoemde brugopdrachten, waarbij je samenwerkt met de cgt'er aan praktijkopdrachten. 

De training voorziet in een verdieping of een verbreding van de kennis en vaardigheden die aan de orde zijn geweest in de opleiding tot Cognitief Gedragstherapeutisch Werker.

De training richt zich met name op de volgende fases van het gedragstherapeutisch model:

  • Leertheoretisch model toepassen en analyses maken.
  • Hulpvraag en behandeldoel.
  • Interventies en evaluatie van het therapeutische effect daarvan.
  • Therapeutische houding en/of therapeutische relatie (non-specifieke variabelen).

Andere fases komen meer zijdelings aan bod.

Het programma ziet er als volgt uit:

Dag 1
  • Update van basiskennis psychose, vooral het transdiagnostische/behandelen bij andere hoofdproblematiek dan psychose.
  • Effectiviteit CGTp, zorgstandaard en indicatiestelling CGW.
  • Globale stappen in het CGTp-proces en de rol van de cgw’er.
  • G-schema’s en G-training, G-schema als input voor probleemformulering.
  • Cognitief model van stemmen horen.
  • Samenwerking tussen cgt’er en cgw’er.
Dag 2
  • Deeltechnieken bij stemmen, welke technieken kan cgw’er oppakken?
  • Cognitieve en gedragsmatige CGT-technieken uitvoeren bij stemmen horen.
Brugoefeningen

Brugoefeningen

Zoals hierboven al aangegeven, vinden op beide lesdagen brugopdrachten plaats. Hierin wordt het samenwerken van cgw’er en cgt’er rondom een casus actief geoefend. Hiervoor is het nodig dat deelnemers in de dagelijkse praktijk begeleid worden door een gz-psycholoog die minimaal de 100-urige basisopleiding CGT gevolgd heeft. Het verdient aanbeveling dat dit een gz-psycholoog is die tevens de training CGT bij Psychose en Trauma heeft gevolgd of is opgeleid tot cognitief gedragstherapeut VGCt®. Met deze psycholoog moet je samen een casus voor deze training selecteren en de tussentijdse opdracht voorbereiden. 

Leerdoelen

Leerdoelen

Na afloop van de training heb je je cognitief gedragstherapeutische vaardigheden vergroot op het gebied van verscheidene psychoseklachten, meer in het bijzonder bij auditieve hallucinaties (‘stemmen horen’).

Na afloop van de  training:

  1. Weet je hoe effectief CGT bij psychose (CGTp) is, wanneer het ingezet kan worden en welke rol je als cgw’er bij CGTp hebt.
  2. Kun je bij individuele cliënten uitleggen wat er verwacht kan worden van CGT bij stemmen horen.
  3. Kun je G-schema’s laten invullen.
  4. Kun je gedoseerd en op maat psycho-educatie geven over ‘stemmen horen’.
  5. Kun je vanuit opgestelde functie- en betekenisanalyses en probleemformulering van stemmen horen samen met de cgt’er de indicatie voor CGW bepalen, en op basis daarvan een deel van een opgesteld behandelplan uitvoeren in lijn met het CGT-protocol hiervoor.
  6. Heb je deeltechnieken van CGT aan de hand van cognitieve technieken, gedragsexperimenten en exposure geleerd.
Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

De training is bedoeld voor:

  • Professionals die ten minste de door de VGCt geaccrediteerde basisopleiding Cognitief Gedragstherapeutisch Werker hebben afgerond. Het verdient aanbeveling dat dit een CGW-basisopleiding met aandacht voor de EPA-doelgroep is. 
  • Professionals die werkzaam zijn met cliënten met psychoseklachten. Dat hoeft niet noodzakelijk in een psychoseteam te zijn, maar betreft bijvoorbeeld ook cliënten die psychoseklachten ervaren in combinatie met (bijvoorbeeld) borderline persoonlijkheidsstoornis, depressie, OCD, et cetera.
Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de training moet je voldoen aan alle van de volgende criteria: 

  • Een door de VGCt geaccrediteerde basisopleiding Cognitief Gedragstherapeutisch Werker hebben afgerond. Het verdient aanbeveling dat dit een CGW-basisopleiding met aandacht voor de EPA-doelgroep is.
  • Een afgeronde hbo-opleiding relevant aan de ggz zoals sph, verpleegkunde, SPV, MWD, SW of toegepaste psychologie.
  • Het hebben van een (werk)plek waarin gewerkt wordt met cliënten met psychoseklachten. Het is noodzakelijk dat er tussen de lesdagen geoefend kan worden en dat eigen casuïstiek ingebracht wordt.
  • Begeleiding door een (gz-)psycholoog die minimaal de 100-urige basisopleiding CGT gevolgd heeft. Het verdient aanbeveling dat dit een gz-psycholoog is die tevens de training CGT bij Psychose en Trauma heeft gevolgd of is opgeleid tot cognitief gedragstherapeut VGCt®.
Werkwijze

Werkwijze

Je gaat leren aan de hand van powerpointpresentaties, discussies, rollenspelen, literatuur, huiswerkopdrachten, vignetten en eigen casuïstiek.

Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van beoordeling van de huiswerkopdrachten.

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim tot 3 uur van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent een extra opdracht worden gedaan met een voldoende beoordeling ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van meer dan 3 uur vervalt het recht op compensatie en wordt geen certificaat uitgereikt. 

Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de training het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
Andere opleidingen

Andere aansluitende trainingen en opleidingen

De aansluitende training Cognitief Gedragstherapeutisch Werken ‘Overmatige achterdocht’ focust op gespreksvoering en therapeutische attitude; vervolgens op de inzet van deelbehandelingen en technieken bij stemmen horen. In de training wordt eveneens gewerkt met brugoefeningen.

Het aanbod van Forta Opleidingen kent naast de Basisopleiding Cognitief Gedragstherapeutisch Werker met aandacht voor EPA doelgroep - 48 uur ook een Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor EPA doelgroep - 100 uur.

Verder worden door Forta Opleidingen – in nauwe samenwerking met stichting Cognitie & Psychose te Oegstgeest (www.gedachtenuitpluizen.nl) – de trainingen CGT bij Psychose en Trauma, Virtual Reality cognitieve gedragstherapie (VR-CGT) voor paranoia, sociale vermijding en agorafobie, Cognitieve gedragstherapie bij psychosesymptomen bij niet-psychotische stoornissen en de CAARMS-training aangeboden.

Wil je weten welke overige (CGT-)opleidingen, trainingen en opleidingsen er zijn die specifiek gericht zijn op de EPA-doelgroep? Kijk dan op de website bij ‘EPA’.

Literatuur

Literatuur

  1. van der Gaag, T. Staring (Eds). Handboek Psychose. (2019). Amsterdam: Uitgeverij Boom. 
  2. van der Gaag, T. Staring, D. Van den Berg, J. Baas. Gedachten Uitpluizen – CGT-protocollen bij psychotische klachten (2013). Oegstgeest: Stichting Cognitie en Psychose. Bestellen bij: Index Books Leiden
  3. Staring, D. van den Berg, J. Baas en M. van der Gaag. Gedachten Uitpluizen – therapeutische technieken en vaardigheden boek (2014). Oegstgeest: Stichting Cognitie en Psychose. (downloaden: https://www.gedachtenuitpluizen.nl/werkplaats/bibliotheek/therapeutische-technieken-envaardigheden-boek/) of bestellen bij Index Books Leiden
Accreditatie
Startdatum: 23-05-2025
in Zwolle
546986 - VGCt
Categorie
Punten
VGCT- Cursus Gedragstherapeutisch Medewerker - contacturen
12

Inhoud

De zorgstandaard Psychose (2017) stelt dat CGT de standaardzorg is voor cliënten met psychose, alsook voor hun comorbiditeit (denk aan posttraumatische stressstoornis (PTSS), depressie, angststoornissen, verslaving). Helaas hebben onderzoeken laten zien dat veel mensen met psychoseklachten geen CGTp-behandeling krijgen, terwijl iedereen die volgens de zorgstandaard wel aangeboden dient te krijgen. 

De training richt zich op de inzet van de cgw’er in de behandeling van de meest voorkomende psychosesymptomen. Een goede samenwerking en afstemming tussen de cgt’er en de cgw’er is hierbij essentieel. Je krijgt daarom tijdens de training zogenoemde brugopdrachten, waarbij je samenwerkt met de cgt'er aan praktijkopdrachten. 

De training voorziet in een verdieping of een verbreding van de kennis en vaardigheden die aan de orde zijn geweest in de opleiding tot Cognitief Gedragstherapeutisch Werker.

De training richt zich met name op de volgende fases van het gedragstherapeutisch model:

  • Leertheoretisch model toepassen en analyses maken.
  • Hulpvraag en behandeldoel.
  • Interventies en evaluatie van het therapeutische effect daarvan.
  • Therapeutische houding en/of therapeutische relatie (non-specifieke variabelen).

Andere fases komen meer zijdelings aan bod.

Het programma ziet er als volgt uit:

Dag 1
  • Update van basiskennis psychose, vooral het transdiagnostische/behandelen bij andere hoofdproblematiek dan psychose.
  • Effectiviteit CGTp, zorgstandaard en indicatiestelling CGW.
  • Globale stappen in het CGTp-proces en de rol van de cgw’er.
  • G-schema’s en G-training, G-schema als input voor probleemformulering.
  • Cognitief model van stemmen horen.
  • Samenwerking tussen cgt’er en cgw’er.
Dag 2
  • Deeltechnieken bij stemmen, welke technieken kan cgw’er oppakken?
  • Cognitieve en gedragsmatige CGT-technieken uitvoeren bij stemmen horen.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen