Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Cognitief Gedragstherapeutisch Werker (48 uur) - met aandacht voor EPA doelgroep

Delen via:

Duur

48 uur

Kosten v.a. € 1725

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Je bent zorgprofessional en werkt met mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA). Je weet dat een groot deel van de EPA-groep veel negatieve gedragspatronen en negatieve gevoelens heeft ontwikkeld. Natuurlijk wil jij je hen zo goed mogelijk behandelen, maar je weet ook dat therapie bij deze doelgroep lastig en complex kan zijn. Deze opleiding reikt je nuttige theorie en praktische handvatten aan.

Inhoud

Inhoud

Werken met mensen met EPA vraagt om veel creativiteit. In de opleiding krijg je handvatten aangereikt die in de praktijk geschikt zijn voor deze doelgroep. Niet alleen de docenten maar ook de andere deelnemersen werken met de EPA-doelgroep, waardoor de opleiding goed aansluit bij de klinische praktijk.
Tijdens de opleiding leer je diverse gedragstherapeutische interventies te verrichten en deelaspecten van een Cognitieve Gedragstherapie (CGT) onder begeleiding van een cognitief gedragstherapeut naar behoren op te zetten en uit te voeren. Evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies spelen hierbij een belangrijke rol. De basis is een geïndividualiseerde casusconceptualisatie waarbij gebruik gemaakt kan worden van protocollen en richtlijnen. Deze casusconceptualisatie wordt door de cgt’er in samenspraak met de cgw’er opgesteld.

Wat ga je precies doen tijdens deze opleiding? 

In het eerste deel van de opleiding leer je over het cognitief gedragstherapeutische werken in het algemeen: het gedragstherapeutische proces, de gedragstherapeutische diagnostiek, de basistechnieken van CGT, en het opzetten, uitvoeren en terugrapporteren van een deelaspect van de behandeling.
Hierna leer je hoe je dit gedragstherapeutische werken kunt toepassen bij verschillende klachtgebieden die in de EPA-doelgroep voorkomen (denk bijvoorbeeld aan angststoornissen, psychose, verslavingsproblematiek en persoonlijkheidsproblematiek). Er wordt ook aandacht besteed aan transdiagnostische factoren en motiverende technieken.

Deze onderwerpen komen in de opleiding aan bod:

  • Klassieke en operante conditionering.
  • Het cognitieve model.
  • Functie-en betekenisanalyses maken.
  • Holistische theorie opstellen.
  • Vormgeven en toepassen van cognitieve interventies en exposure (in vivo, interoceptief en imaginair).
  • Vaardigheden in het toepassen van cognitieve dagboeken.
  • Uitdaagtechnieken en het opzetten en uitvoeren van gedragsexperimenten.
  • Contraconditioneren en zelfcontroletechnieken.
  • Interventies met betrekking tot piekeren (onder andere piekerexposure).
Brugbijeenkomsten

Brugbijeenkomsten

CGT bij mensen met EPA is altijd complex en multidisciplinair. Goede samenwerking en afstemming tussen de cognitief gedragstherapeut (cgt’er) en de cognitief gedragstherapeutisch werker (cgw’er) zijn daarbij essentieel. Doordat cgt’er en cgw’er samen behandelen, wordt de CGT bij de EPA-doelgroep effectiever en kunnen er bovendien meer mensen behandeld worden. Dit is belangrijk, aangezien onderzoeken hebben laten zien dat veel mensen met psychoseklachten (een belangrijk deel van de EPA-doelgroep) geen CGT-behandeling krijgen, terwijl dit zorg is die iedereen volgens de zorgstandaard aangeboden dient te krijgen.

De basisopleidingen CGT-EPA en CGW-EPA zijn gericht op samenwerking. De beide opleidingen lopen parallel, waarbij er 3 zogenoemde brugbijeenkomsten op dezelfde locatie plaatsvinden. Tijdens die brugbijeenkomsten tref je cgt’ers. Dit kunnen cgt’ers uit een parallel lopende CGT-opleiding zijn of cgt’ers uit je eigen team of organisatie. Mochten er onverhoopt geen cgt’ers beschikbaar zijn, dan kijken we samen met welke collega je zou kunnen samenwerken; hij of zij is dan ook welkom tijdens de brugbijeenkomsten. Tijdens de bijeenkomsten werken beide groepen samen aan praktijkopdrachten. Daarnaast werken de deelnemersen uit beide groepen in de eigen instelling zoveel mogelijk vanuit dit samenwerkingsmodel.
De brugbijeenkomsten vinden plaats tijdens bijeenkomst 3, 5 en 7, steeds in de laatste 2 uur van die bijeenkomsten.

Voor de cgw’er i.o. die de basisopleiding CGW-EPA gaat volgen, betekent dit dat hij of zij in de dagelijkse praktijk begeleid moet worden door een gz-psycholoog die minimaal de basisopleiding CGT van 100 uur heeft gevolgd. Het verdient aanbeveling dat dit een gz-psycholoog is die tevens de training CGT Psychose en Trauma heeft gevolgd of die is opgeleid tot cognitief gedragstherapeut VGCt®. Gedurende de opleiding moet minimaal 1 behandeling onder begeleiding van/samen met gedaan worden.

Wij raden je sterk aan om na de basis CGT-EPA of de basis CGW-EPA snel te starten met supervisie. Zo blijf je namelijk in de flow van het leren.

Leerdoelen

Leerdoelen

Na afloop van de opleiding:

  1. Beschik je over kennis van de denk- en werkwijze die wordt gehanteerd binnen de CGT.
  2. Ben je bekend met basisbegrippen uit de CGT en gedragstherapeutische analyses (functie- en betekenisanalyse, holistische theorie).
  3. Kun je een deelaspect van een CGT-behandeling onder supervisie naar behoren uitvoeren.
  4. Kun je de volgende gedragstherapeutische technieken introduceren, uitvoeren en toepassen:
    • Registratieopdrachten.
    • Exposure.
    • Gedragsexperimenten.
    • Responspreventie.
    • Zelfcontrole-, motiverings- en uitdaagtechnieken.

Deze technieken worden gebruikt bij veelvoorkomende klachtgebieden. In de opleiding besteden we extra aandacht aan hoe je die technieken toepast bij de EPA-doelgroep.

Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor professionals met een relevante hbo-opleiding die in de praktijk weken met EPA-cliënten en die willen leren over het toepassen van CGT.

Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de onderstaande criteria: 

  • Je hebt een afgeronde hbo-opleiding, zoals verpleegkunde, SPH/ MWD/ Social Work, toegepaste psychologie, pedagogiek, creatieve therapie, SPV, pabo.
  • Forta Opleidingen adviseert daarnaast om een werkplek te hebben waarin je het geleerde in de praktijk kunt brengen.
VGCt

Dit is een VGCt Basisopleiding CGW. Wil je je registreren bij de VGCt? Kijk dan op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject en bijbehorende voorwaarden: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeutisch-werker/

Voor de VGCt moet je bijvoorbeeld ook kunnen aantonen dat je 30 uur gespreksvaardigheden en 30 uur psychopathologie hebt gevolgd en dat je aan een bepaalde werksettingseis voldoet.

Werkwijze

Werkwijze

De opleiding omvat:

  • Theoretische en praktijkgerichte uitleg.
  • Literatuurstudie en -besprekingen.
  • Demonstratie (door docent of middels videofragmenten).
  • Het veelvuldig oefenen van vaardigheden in rollenspelen (tweetallen, subgroepen, plenair).
  • Het geleerde in de praktijk brengen door middel van praktijkoefeningen.
  • Casuïstiekbesprekingen.

Een basisopleiding bestaat uit 48 contacturen. Daarnaast lees je zelfstandig literatuur en maak je huiswerkopdrachten. Elke deelnemers besteedt hier gemiddeld 52 uur aan. De totale belasting van de opleiding komt zo op 100 uur.

Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten, casuïstiek en schriftelijke toetsen. 

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de opleiding worden ingehaald in een andere opleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft.
  • Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.
Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start: 

  • Praktijkboek gedragstherapie deel 1 (2012) en deel 2 (2013). Handboek voor cognitief gedragstherapeutisch werkers. Bas van Heycop ten Ham, Bert de Vos, Monique Hulsbergen. Boom, Amsterdam. ISBN 9789461051707. 
  • Cognitieve gedragstherapie voor Dummies (2018). Rhena Branch, Rob Willson. Voor Dummies (BBNC Uitgevers), Amersfoort. ISBN 9789045354941. (ook als e-book beschikbaar) 
Downloaden: 
  • Doelgericht begeleiden in de psychiatrie (2011). Basale gedragstherapeutische vaardigheden. Mark van der Gaag, Jenneke van der Plas. (leeromgeving: Dropbox) 
  • Gedachten Uitpluizen Therapeutische Technieken en Vaardighedenboek. T. Staring, D. van den Berg, J. Baas, M. van der Gaag (2015) Stichting Cognitie en Psychose, Oegstgeest
    (downloaden via GU; 10 demonstratiefilmpjes vind je ook via deze link).
    Papieren versie is te bestellen bij Index Books Leiden
  • Artikelen en werkbladen (leeromgeving: Dropbox) 
Accreditatie
Startdatum: 14-04-2025
in Den Bosch
587299 - V&V RZ
Categorie
Punten
Scholing SPV
48
Scholing GGZ
48
Scholing Consultatieve Psychiatrie
48
SKJ213763 (SKJ) - SKJ
Categorie
Punten
478296 - Registerplein
Categorie
Punten
495636 - VGCt
Categorie
Punten

Inhoud

Werken met mensen met EPA vraagt om veel creativiteit. In de opleiding krijg je handvatten aangereikt die in de praktijk geschikt zijn voor deze doelgroep. Niet alleen de docenten maar ook de andere deelnemersen werken met de EPA-doelgroep, waardoor de opleiding goed aansluit bij de klinische praktijk.
Tijdens de opleiding leer je diverse gedragstherapeutische interventies te verrichten en deelaspecten van een Cognitieve Gedragstherapie (CGT) onder begeleiding van een cognitief gedragstherapeut naar behoren op te zetten en uit te voeren. Evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies spelen hierbij een belangrijke rol. De basis is een geïndividualiseerde casusconceptualisatie waarbij gebruik gemaakt kan worden van protocollen en richtlijnen. Deze casusconceptualisatie wordt door de cgt’er in samenspraak met de cgw’er opgesteld.

Wat ga je precies doen tijdens deze opleiding? 

In het eerste deel van de opleiding leer je over het cognitief gedragstherapeutische werken in het algemeen: het gedragstherapeutische proces, de gedragstherapeutische diagnostiek, de basistechnieken van CGT, en het opzetten, uitvoeren en terugrapporteren van een deelaspect van de behandeling.
Hierna leer je hoe je dit gedragstherapeutische werken kunt toepassen bij verschillende klachtgebieden die in de EPA-doelgroep voorkomen (denk bijvoorbeeld aan angststoornissen, psychose, verslavingsproblematiek en persoonlijkheidsproblematiek). Er wordt ook aandacht besteed aan transdiagnostische factoren en motiverende technieken.

Deze onderwerpen komen in de opleiding aan bod:

  • Klassieke en operante conditionering.
  • Het cognitieve model.
  • Functie-en betekenisanalyses maken.
  • Holistische theorie opstellen.
  • Vormgeven en toepassen van cognitieve interventies en exposure (in vivo, interoceptief en imaginair).
  • Vaardigheden in het toepassen van cognitieve dagboeken.
  • Uitdaagtechnieken en het opzetten en uitvoeren van gedragsexperimenten.
  • Contraconditioneren en zelfcontroletechnieken.
  • Interventies met betrekking tot piekeren (onder andere piekerexposure).

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen