Of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland. Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start.
Let op! Deze mail kan in uw spambox terecht komen.
Deze opleiding zit helaas al vol. Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer er toch nog een plekje vrij komt.
Let op! Deze mail kan in uw spambox terecht komen.
Duur
48 uur
Kosten v.a. € 1725
Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.
Catering
Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.
Je bent zorgprofessional en werkt met mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA). Je weet dat een groot deel van de EPA-groep veel negatieve gedragspatronen en negatieve gevoelens heeft ontwikkeld. Natuurlijk wil jij je hen zo goed mogelijk behandelen, maar je weet ook dat therapie bij deze doelgroep lastig en complex kan zijn. Deze opleiding reikt je nuttige theorie en praktische handvatten aan.
Werken met mensen met EPA vraagt om veel creativiteit. In de opleiding krijg je handvatten aangereikt die in de praktijk geschikt zijn voor deze doelgroep. Niet alleen de docenten maar ook de andere deelnemersen werken met de EPA-doelgroep, waardoor de opleiding goed aansluit bij de klinische praktijk.
Tijdens de opleiding leer je diverse gedragstherapeutische interventies te verrichten en deelaspecten van een Cognitieve Gedragstherapie (CGT) onder begeleiding van een cognitief gedragstherapeut naar behoren op te zetten en uit te voeren. Evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies spelen hierbij een belangrijke rol. De basis is een geïndividualiseerde casusconceptualisatie waarbij gebruik gemaakt kan worden van protocollen en richtlijnen. Deze casusconceptualisatie wordt door de cgt’er in samenspraak met de cgw’er opgesteld.
In het eerste deel van de opleiding leer je over het cognitief gedragstherapeutische werken in het algemeen: het gedragstherapeutische proces, de gedragstherapeutische diagnostiek, de basistechnieken van CGT, en het opzetten, uitvoeren en terugrapporteren van een deelaspect van de behandeling.
Hierna leer je hoe je dit gedragstherapeutische werken kunt toepassen bij verschillende klachtgebieden die in de EPA-doelgroep voorkomen (denk bijvoorbeeld aan angststoornissen, psychose, verslavingsproblematiek en persoonlijkheidsproblematiek). Er wordt ook aandacht besteed aan transdiagnostische factoren en motiverende technieken.
Deze onderwerpen komen in de opleiding aan bod:
CGT bij mensen met EPA is altijd complex en multidisciplinair. Goede samenwerking en afstemming tussen de cognitief gedragstherapeut (cgt’er) en de cognitief gedragstherapeutisch werker (cgw’er) zijn daarbij essentieel. Doordat cgt’er en cgw’er samen behandelen, wordt de CGT bij de EPA-doelgroep effectiever en kunnen er bovendien meer mensen behandeld worden. Dit is belangrijk, aangezien onderzoeken hebben laten zien dat veel mensen met psychoseklachten (een belangrijk deel van de EPA-doelgroep) geen CGT-behandeling krijgen, terwijl dit zorg is die iedereen volgens de zorgstandaard aangeboden dient te krijgen.
De basisopleidingen CGT-EPA en CGW-EPA zijn gericht op samenwerking. De beide opleidingen lopen parallel, waarbij er 3 zogenoemde brugbijeenkomsten op dezelfde locatie plaatsvinden. Tijdens die brugbijeenkomsten tref je cgt’ers. Dit kunnen cgt’ers uit een parallel lopende CGT-opleiding zijn of cgt’ers uit je eigen team of organisatie. Mochten er onverhoopt geen cgt’ers beschikbaar zijn, dan kijken we samen met welke collega je zou kunnen samenwerken; hij of zij is dan ook welkom tijdens de brugbijeenkomsten. Tijdens de bijeenkomsten werken beide groepen samen aan praktijkopdrachten. Daarnaast werken de deelnemersen uit beide groepen in de eigen instelling zoveel mogelijk vanuit dit samenwerkingsmodel.
De brugbijeenkomsten vinden plaats tijdens bijeenkomst 3, 5 en 7, steeds in de laatste 2 uur van die bijeenkomsten.
Voor de cgw’er i.o. die de basisopleiding CGW-EPA gaat volgen, betekent dit dat hij of zij in de dagelijkse praktijk begeleid moet worden door een gz-psycholoog die minimaal de basisopleiding CGT van 100 uur heeft gevolgd. Het verdient aanbeveling dat dit een gz-psycholoog is die tevens de training CGT Psychose en Trauma heeft gevolgd of die is opgeleid tot cognitief gedragstherapeut VGCt®. Gedurende de opleiding moet minimaal 1 behandeling onder begeleiding van/samen met gedaan worden.
Wij raden je sterk aan om na de basis CGT-EPA of de basis CGW-EPA snel te starten met supervisie. Zo blijf je namelijk in de flow van het leren.
Na afloop van de opleiding:
Deze technieken worden gebruikt bij veelvoorkomende klachtgebieden. In de opleiding besteden we extra aandacht aan hoe je die technieken toepast bij de EPA-doelgroep.
Deze opleiding is bedoeld voor professionals met een relevante hbo-opleiding die in de praktijk weken met EPA-cliënten en die willen leren over het toepassen van CGT.
Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de onderstaande criteria:
Dit is een VGCt Basisopleiding CGW. Wil je je registreren bij de VGCt? Kijk dan op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject en bijbehorende voorwaarden: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeutisch-werker/
Voor de VGCt moet je bijvoorbeeld ook kunnen aantonen dat je 30 uur gespreksvaardigheden en 30 uur psychopathologie hebt gevolgd en dat je aan een bepaalde werksettingseis voldoet.
De opleiding omvat:
Een basisopleiding bestaat uit 48 contacturen. Daarnaast lees je zelfstandig literatuur en maak je huiswerkopdrachten. Elke deelnemers besteedt hier gemiddeld 52 uur aan. De totale belasting van de opleiding komt zo op 100 uur.
Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten, casuïstiek en schriftelijke toetsen.
Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:
De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start:
Werken met mensen met EPA vraagt om veel creativiteit. In de opleiding krijg je handvatten aangereikt die in de praktijk geschikt zijn voor deze doelgroep. Niet alleen de docenten maar ook de andere deelnemersen werken met de EPA-doelgroep, waardoor de opleiding goed aansluit bij de klinische praktijk.
Tijdens de opleiding leer je diverse gedragstherapeutische interventies te verrichten en deelaspecten van een Cognitieve Gedragstherapie (CGT) onder begeleiding van een cognitief gedragstherapeut naar behoren op te zetten en uit te voeren. Evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies spelen hierbij een belangrijke rol. De basis is een geïndividualiseerde casusconceptualisatie waarbij gebruik gemaakt kan worden van protocollen en richtlijnen. Deze casusconceptualisatie wordt door de cgt’er in samenspraak met de cgw’er opgesteld.
In het eerste deel van de opleiding leer je over het cognitief gedragstherapeutische werken in het algemeen: het gedragstherapeutische proces, de gedragstherapeutische diagnostiek, de basistechnieken van CGT, en het opzetten, uitvoeren en terugrapporteren van een deelaspect van de behandeling.
Hierna leer je hoe je dit gedragstherapeutische werken kunt toepassen bij verschillende klachtgebieden die in de EPA-doelgroep voorkomen (denk bijvoorbeeld aan angststoornissen, psychose, verslavingsproblematiek en persoonlijkheidsproblematiek). Er wordt ook aandacht besteed aan transdiagnostische factoren en motiverende technieken.
Deze onderwerpen komen in de opleiding aan bod:
Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.