Of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland. Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start.
Let op! Deze mail kan in uw spambox terecht komen.
Deze opleiding zit helaas al vol. Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer er toch nog een plekje vrij komt.
Let op! Deze mail kan in uw spambox terecht komen.
Duur
12 uur
Kosten v.a. € 395
Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.
Catering
Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.
Mensen die hoogbegaafd zijn, beschikken over bijzondere capaciteiten, zoals een hoge intelligentie. Daarnaast vertonen zij vaak factoren zoals een intens en complex gevoelsleven, het waarnemen van meer prikkels, en snel en creatief denken. Veel mensen die hoogbegaafd zijn, zijn ook gedreven en nieuwsgierig, en hebben vaak een sterke drang naar persoonlijke ontwikkeling. Tijdens de diagnostiek en in behandeling zien we echter vaak dat deze kenmerken worden overschaduwd door de psychiatrische problemen waarvoor zij hulp zoeken. Tijdens de training gaan we in op wat hoogbegaafden soms tegenkomen in het dagelijkse leven en waar je tijdens de diagnostiek op kan letten. We bespreken welke aanpassingen nuttig kunnen zijn in de behandeling zoals bij veelvoorkomende behandelingen waaronder EMDR, Cognitieve Gedragstherapie en Acceptance and Commitment Therapy.
Volgens de normaalverdeling van het IQ is ongeveer 2,5% van de bevolking hoogbegaafd. Deze mensen kunnen ook binnen de GGZ hulpvragen hebben. Wist je dat 87% van de hoogbegaafde mensen tevens hoogsensitief blijkt te zijn?
Er is steeds meer bewijs uit neurowetenschappelijk onderzoek (Tetreault, 2020; Haier, 2017; Shaw, 2006) dat het brein van hoogbegaafden significant anders is qua vorm, structuur, functionaliteit, interne netwerken en verwerkingssnelheid. Deze verschillen hebben invloed op het sociaal functioneren, de emotionele regulatie, het geheugen, de prikkelverwerking en de cognitieve ingesteldheid. Hierdoor voelt een hoogbegaafde zich vaak ‘anders’ dan anderen in de omgeving. Deze ‘mismatch’ wordt versterkt als het onderwijsaanbod of het werkniveau niet aansluit bij de cognitieve capaciteiten.
Het gevoel van ‘anders zijn’ kan leiden tot pogingen om zich aan te passen aan de omgeving, wat vaak resulteert in het onderdrukken of niet optimaal benutten van eigen vaardigheden en persoonlijke kenmerken. Dit kan bijdragen aan depressieve symptomen, angstklachten, traumagerelateerde problemen en moeilijkheden in de persoonlijkheidsontwikkeling. Hoogbegaafdheid verhoogt niet de kans op psychiatrische problemen, maar biedt ook geen bescherming ertegen. Desondanks wordt er in veel opleidingen weinig aandacht besteed aan deze specifieke doelgroep.
Sommige kenmerken van hoogbegaafdheid kunnen psychiatrische klachten anders of minder problematisch doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Bovendien kunnen psychiatrische problemen ervoor zorgen dat de kenmerken van hoogbegaafdheid onvoldoende zichtbaar zijn. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden, aangezien dit cruciaal kan zijn voor het vormen van een effectieve behandeling. Hoewel er nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, bieden ‘best practice’-verhalen waardevolle inzichten die in deze training worden besproken. Bovendien voelt een patiënt zich pas echt geholpen als je begrijpt hoe complex zijn, haar of diens gedachten kunnen zijn.
Op de eerste dag ligt de nadruk op het herkennen van hoogbegaafdheid, het signaleren van verschillende kenmerken en het verrichten van diagnostisch onderzoek. Je krijgt eerst een algemeen beeld van wat hoogbegaafdheid inhoudt en welke kenmerken hierbij horen. Vervolgens wordt de focus gelegd op de overlap en verschillen tussen deze kenmerken en de kenmerken van verschillende psychiatrische problemen.
Na afloop van de opleiding:
Deze opleiding is bedoeld voor behandelaren in de ggz of verslavingszorg die meer willen weten over hoogbegaafdheid.
Dit kunnen zijn:
Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan het volgende criterium:
Je doorloopt oefeningen om zelf bepaalde aspecten van hoogbegaafdheid te ervaren. Daarnaast voer je opdrachten uit met elkaar en in de praktijk om vaardigheden op het gebied van diagnostiek en behandeling van hoogbegaafde mensen te verbeteren. Voorafgaand aan de training en tussen de trainingsdagen door besteed je ongeveer zes tot tien uur aan huiswerk.
Voorafgaand aan de eerste trainingsdag en na elke trainingsdag ontvang je in totaal drie readers met informatie. De eerste reader wordt minimaal drie weken voor de training digitaal verstrekt; de vervolgreaders worden samen met de PowerPointpresentatie na elke trainingsdag per e-mail verstuurd. Naast extra theorie en huiswerk vind je in de readers verschillende manieren om je verder te verdiepen in hoogbegaafdheid in de psychiatrie.
Tussendoor mag je altijd per e-mail vragen stellen of contact opnemen met de docent om te sparren over de inzet van bepaalde oefeningen of om feedback te krijgen op het huiswerk. Tijdens de training en tot twee maanden na de training kun je een telefonische afspraak met de docent plannen om specifieke vragen te stellen.
Toetsing vindt plaats doormiddel van een schriftelijke toets.
Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.
Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:
Deze artikelen worden digitaal aangeleverd.
Volgens de normaalverdeling van het IQ is ongeveer 2,5% van de bevolking hoogbegaafd. Deze mensen kunnen ook binnen de GGZ hulpvragen hebben. Wist je dat 87% van de hoogbegaafde mensen tevens hoogsensitief blijkt te zijn?
Er is steeds meer bewijs uit neurowetenschappelijk onderzoek (Tetreault, 2020; Haier, 2017; Shaw, 2006) dat het brein van hoogbegaafden significant anders is qua vorm, structuur, functionaliteit, interne netwerken en verwerkingssnelheid. Deze verschillen hebben invloed op het sociaal functioneren, de emotionele regulatie, het geheugen, de prikkelverwerking en de cognitieve ingesteldheid. Hierdoor voelt een hoogbegaafde zich vaak ‘anders’ dan anderen in de omgeving. Deze ‘mismatch’ wordt versterkt als het onderwijsaanbod of het werkniveau niet aansluit bij de cognitieve capaciteiten.
Het gevoel van ‘anders zijn’ kan leiden tot pogingen om zich aan te passen aan de omgeving, wat vaak resulteert in het onderdrukken of niet optimaal benutten van eigen vaardigheden en persoonlijke kenmerken. Dit kan bijdragen aan depressieve symptomen, angstklachten, traumagerelateerde problemen en moeilijkheden in de persoonlijkheidsontwikkeling. Hoogbegaafdheid verhoogt niet de kans op psychiatrische problemen, maar biedt ook geen bescherming ertegen. Desondanks wordt er in veel opleidingen weinig aandacht besteed aan deze specifieke doelgroep.
Sommige kenmerken van hoogbegaafdheid kunnen psychiatrische klachten anders of minder problematisch doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Bovendien kunnen psychiatrische problemen ervoor zorgen dat de kenmerken van hoogbegaafdheid onvoldoende zichtbaar zijn. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden, aangezien dit cruciaal kan zijn voor het vormen van een effectieve behandeling. Hoewel er nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, bieden ‘best practice’-verhalen waardevolle inzichten die in deze training worden besproken. Bovendien voelt een patiënt zich pas echt geholpen als je begrijpt hoe complex zijn, haar of diens gedachten kunnen zijn.
Op de eerste dag ligt de nadruk op het herkennen van hoogbegaafdheid, het signaleren van verschillende kenmerken en het verrichten van diagnostisch onderzoek. Je krijgt eerst een algemeen beeld van wat hoogbegaafdheid inhoudt en welke kenmerken hierbij horen. Vervolgens wordt de focus gelegd op de overlap en verschillen tussen deze kenmerken en de kenmerken van verschillende psychiatrische problemen.
Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.