Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Opleiding Jongerencoach

Gebruik coachingstechnieken om jongeren krachtiger en effectiever te ondersteunen.

Delen via:

Duur

80 uur

Kosten v.a. € 2995

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Werk jij met jongeren, of wil je graag met jongeren werken? En wil je je coachingskills ontwikkelen om jongeren te helpen om vanuit eigen kracht en talent hun plek in te nemen in de samenleving? En doe je dat het liefste op jouw eigen, ‘authentieke’ manier? Dan is dit de opleiding die je zoekt! Verdeeld over 12 lesdagen krijg je de tools aangereikt om jongeren écht te bereiken en te motiveren.

Inhoud

Inhoud

Als je jongerencoach bent, speel je een belangrijke rol in het keuzeproces en de verdere ontwikkeling van jongeren. Je helpt hen zichzelf te leren kennen en op een gestructureerde manier te leren de (voor hen) juiste keuzes te maken. Deze kennis en vaardigheden kun je toepassen in verschillende rollen en bij verschillende hulpvragen. Je begeleidt jongeren bijvoorbeeld bij het maken van de juiste studie- en beroepskeuze, je helpt hen met solliciteren en bij het vinden van een opleiding of baan, of hoe ze het beste omgaan met leeftijdsgenoten of ouders. Kortom, welke hulpvraag een jongere ook heeft en in welke setting jij ook werkt, na deze opleiding heb je de kennis en de tools van een authentieke jongerencoach!

De volgende onderwerpen komen in de opleiding aan bod:

  • Jouw rol als coach.
  • Leren-leren als professional: inzet zelfreflectie en zelfonderzoek.
  • Het Kompas: van wensen en dromen naar haalbare en werkbare doelen en dan…. Actie!
  • Feedback: leren door bewuste feedback op jouw communicatie.
  • Communicatiemodel: hoe nemen we de wereld waar? Hoe verwerken we informatie, hoe communiceren wij en wat betekent dat voor coaching?
  • Effectieve mindset: ontdek welke mindset jouw coachende rol ondersteunt.
  • Vormvoorwaarden coaching; wat is er nodig voor een goed coachgesprek?
  • Effectief contact maken: kwalitatief en effectief contact maken en communiceren.
  • De bouwstenen van je ervaring: denken, doen en voelen.
  • Waarnemingsposities: reflecteren kun je leren.
  • Fysiologie en lichaamstaal: inzet van lichaam en emotie, toepassen krachthouding, omgaan met stress.
  • Kernkwadrant: ontdek jouw kwaliteiten en uitdagingen én die van de jongere.
  • Golden circle: ontdek jouw Why.
  • Ontwikkeling op verschillende niveaus: inzicht in verschillende ‘niveaus’ van communicatie en groei, congruentie ontwikkelen.
  • Verdiepingsopdracht: jouw aanpak of product.
  • Taal: de diepte in door effectieve vragen te stellen.
  • Coachtraject vormgeven: intake, hulpvraag, leefgebiedentool, plan van aanpak, evalueren/feedbacklus.
  • Profileren als professional: hoe ga ik mijn Why in de wereld zetten? Hoe profileer ik mezelf als professional? Presenteren: ingrediënten van de beste ‘talks’.
  • Thema – Motivatie, omgaan met weerstand.
  • Thema – Tienerbrein, levensfase en omgaan met verschillende generaties.
  • Thema – Wat neem je mee uit je gezin? Welke plek nam je vroeger in en hoe heeft dat je gevormd?
  • Thema – Wat wil je het allerliefste doen? Studie- en beroepskeuze.
  • Thema – Relaties: grenzen, druk/tegendruk, kwetsbaarheid.
  • Presentatie en certificering.
Leerdoelen

Leerdoelen

Na afloop van de opleiding:

  1. Heb je inzicht in jouw model van de wereld en hoe dit model je gedrag en reacties op verschillende situaties bepaalt.
  2. Heb je zicht op je eigen talenten, kwaliteiten en ontwikkelpunten als jongerencoach en heb je ontdekt wat jouw unieke bijdrage is.
  3. Heb je persoonlijke leerdoelen gesteld en stappen gezet in je ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan zelfreflectie en ervaringsgericht leren en het geven en ontvangen van feedback.
  4. Heb je kennis opgedaan over verschillende technieken en modellen die ondersteunen bij het doelgericht vormgeven van een coachingstraject, het jongeren zelfinzicht geven en het nadenken over verschillende mogelijkheden voor verandering en ontwikkeling.
  5. Heb je kennis opgedaan over verschillende gesprekstechnieken en het doelgericht en ecologisch beïnvloeden door het stellen van de juiste vraag.
  6. Kun je je profileren als professional binnen een organisatie én naar buiten toe.
  7. Heb je geleerd wat jou onderscheidt van anderen en hoe je dit op jouw eigen manier communiceert. Je kunt je eigen Why in de wereld zetten.
Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die professioneel jongeren coacht, wil coachen of die zich wil specialiseren.
Door het volgen van de opleiding kun je elke jongere die met een hulpvraag zit gestructureerd en doelmatig op weg helpen. Je bezit als coach een reeks aan modellen, technieken en een mindset waardoor je jongeren ondersteunt in hun proces van opgroeien en ontwikkelen. De opleiding is daarmee uitstekend geschikt als je werkzaam bent (of wil zijn) in bijvoorbeeld de volgende werkvelden; het jongeren- en welzijnswerk, leerplicht/RMC, onderwijs, project- of re-integratiebureaus gericht op jongeren, gemeente (W&I) en binnen je eigen praktijk.

Werkwijze

Werkwijze

In de Opleiding Jongerencoach ga je ervaringsgericht aan de slag. Dat betekent dat de theorie direct wordt gekoppeld aan jouw eigen ervaring. Dit gebeurt door veel interactie tussen trainer en deelnemersen, en tussen deelnemersen onderling. Je gaat voorbeelden uit de praktijk bespreken en casussen behandelen. Natuurlijk krijg je kennis aangereikt over de theorie maar daarnaast ga je zeker ook veel oefeningen doen met elkaar. Je oefent met verschillende rollen; die van coach, subject en observator. Zo bekijk je elk model en elke techniek vanuit 3 standpunten. Actief feedback geven is daarbij belangrijk.

De opleiding bestaat uit 3 pijlers:
  • Ik als coach; zelfinzicht en persoonlijke ontwikkeling.
  • De jongere en ik; coachingsvaardigheden.
  • Ik als professional; profileren als professional.

Bij de leerdoelen lees je welke kennis en vaardigheden je hiermee onder meer opdoet.

Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van een praktijktoets, een theorietoets en een presentatie.

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de opleiding worden ingehaald in een andere opleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

Alle theorie wordt tijdens de lessen behandeld. Deze theorie is terug te lezen in de aanbevolen literatuur. De lijst wordt gedeeld in het draaiboek.

Accreditatie

Inhoud

Als je jongerencoach bent, speel je een belangrijke rol in het keuzeproces en de verdere ontwikkeling van jongeren. Je helpt hen zichzelf te leren kennen en op een gestructureerde manier te leren de (voor hen) juiste keuzes te maken. Deze kennis en vaardigheden kun je toepassen in verschillende rollen en bij verschillende hulpvragen. Je begeleidt jongeren bijvoorbeeld bij het maken van de juiste studie- en beroepskeuze, je helpt hen met solliciteren en bij het vinden van een opleiding of baan, of hoe ze het beste omgaan met leeftijdsgenoten of ouders. Kortom, welke hulpvraag een jongere ook heeft en in welke setting jij ook werkt, na deze opleiding heb je de kennis en de tools van een authentieke jongerencoach!

De volgende onderwerpen komen in de opleiding aan bod:

  • Jouw rol als coach.
  • Leren-leren als professional: inzet zelfreflectie en zelfonderzoek.
  • Het Kompas: van wensen en dromen naar haalbare en werkbare doelen en dan…. Actie!
  • Feedback: leren door bewuste feedback op jouw communicatie.
  • Communicatiemodel: hoe nemen we de wereld waar? Hoe verwerken we informatie, hoe communiceren wij en wat betekent dat voor coaching?
  • Effectieve mindset: ontdek welke mindset jouw coachende rol ondersteunt.
  • Vormvoorwaarden coaching; wat is er nodig voor een goed coachgesprek?
  • Effectief contact maken: kwalitatief en effectief contact maken en communiceren.
  • De bouwstenen van je ervaring: denken, doen en voelen.
  • Waarnemingsposities: reflecteren kun je leren.
  • Fysiologie en lichaamstaal: inzet van lichaam en emotie, toepassen krachthouding, omgaan met stress.
  • Kernkwadrant: ontdek jouw kwaliteiten en uitdagingen én die van de jongere.
  • Golden circle: ontdek jouw Why.
  • Ontwikkeling op verschillende niveaus: inzicht in verschillende ‘niveaus’ van communicatie en groei, congruentie ontwikkelen.
  • Verdiepingsopdracht: jouw aanpak of product.
  • Taal: de diepte in door effectieve vragen te stellen.
  • Coachtraject vormgeven: intake, hulpvraag, leefgebiedentool, plan van aanpak, evalueren/feedbacklus.
  • Profileren als professional: hoe ga ik mijn Why in de wereld zetten? Hoe profileer ik mezelf als professional? Presenteren: ingrediënten van de beste ‘talks’.
  • Thema – Motivatie, omgaan met weerstand.
  • Thema – Tienerbrein, levensfase en omgaan met verschillende generaties.
  • Thema – Wat neem je mee uit je gezin? Welke plek nam je vroeger in en hoe heeft dat je gevormd?
  • Thema – Wat wil je het allerliefste doen? Studie- en beroepskeuze.
  • Thema – Relaties: grenzen, druk/tegendruk, kwetsbaarheid.
  • Presentatie en certificering.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen